luni, 3 mai 2010

Un Lăstun electric

Teodor Oancă

Premierul Boc a venit săptămâna trecută cu o veste care ne-a uluit: constituirea unui grup interministerial care să gândească strategia României pentru construirea automobilului electric. Iată că vom avea cu ce să ne mândrim. Numai că apar o serie de întrebări, cum ar fi: de ce grup interministerial şi nu un institut de cercetări în domeniul industriei constructoare de maşini, dacă, întâmplător, acesta mai există. Nu cred că vor fi puşi la treabă (adică să proiecteze) secretari de stat, directori şi consilieri din câteva ministere interesate să realizeze prototipul unei aşa idei de sorginte PDL-istă. De zeci de ani învăţământul tehnic superior din ţara noastră pregăteşte ingineri nu numai pentru producţie, ci şi pentru cercetare şi proiectare. Sunt domenii de activitate în care industria noastră a produs atât pentru nevoile interne, cât şi pentru export. Dar, de cele mai multe ori, noi am produs sub licenţă de import, ca să putem face faţă cât de cât concurenţei străine. Trag concluzia că gândirea creatoare a specialiştilor români nu s-a ridicat totdeauna la cerinţele impuse de performanţa străină. Că am adus îmbunătăţiri unor astfel de licenţe este un lucru adevărat. Dar e prea puţin.
Cu ceva ani în urmă, la o comandă ridicolă de partid, s-a proiectat şi realizat automobilul neaoş românesc, renumitul Lăstun. El nu s-a ridicat nici măcar la performanţa Trabantului. Aş putea spune că gândirea tehnică românească s-a făcut de râs. Ne e ruşine să ne aducem aminte de aşa performanţă.
Acum, în plină criză economică, domnul premier Boc ne dă speranţe deşarte în redresarea economiei prin proiectul de construire a automobilului electric românesc. Va fi acesta mai adecvat drumurilor de la noi, aflate într-o continuă degradare? Dacă automobilele pe benzină şi motorină se alimentează de la staţii PECO, automobilele electrice unde îşi vor încărca bateriile? Vom sta pe undeva la coadă să băgăm ştecherul în priză pentru vreo 4-5 ore?
Dacă e aşa mare grabă, Lăstunul ar putea fi reproiectat, numindu-se Lăstun 2, iar cu alte îmbunătăţiri s-ar ajunge la Lăstun 3, la Lăstun 4, după chipul şi asemănarea cu Guvernul Boc.
Ne aşteptăm ca preşedintele Băsescu să convoace Guvernul la Cotroceni şi, potrivit uzanţelor, să dea termen de execuţie pentru finalizarea proiectului. Preşedintele doreşte să-şi încheie mandatul pe patru roţi în exclusivitate autohtone.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu